torsdag 7 februari 2013

20 frågor om bloggen och annat kring det.

1. Hur länge har du bloggat? Började oktober 2009 här.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Visste inte så mycket om det men ville ju visa mina teckningar så jag startade en.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Elin Keros var nog den första bloggen jag läste och läser den fortfarande, hon är så grym!


< 4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Slarviga med fula bilder men tycker det är roligt att se hur mycket man har utvecklat! Dock valde jag bara de bästa som fick hänga med när jag bytte portal i somras.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Följer kanske 60 på bloglovin men alla uppdaterar inte varje dag så jag besöker dagligen runt 20-30 stycken!

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?  Många är konst, mode och fotobloggar men den största delen är vardagsbloggare så kanske 2/3 är dagboksbloggare.


7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Elins är ganska annorlunda men man blir glad av den! Sen läser jag lite

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Floras är ju jättefin, jag gillar också Ellens, hon fotograferar så fint och älskar hennes stil, Annelis är också passade eftersom hon är mycket kreativ och duktig!

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? De gillar det tror jag, lika roligt när släktingar kommenterar något när man träffas och när man märker att vänner har varit inne här eller kommenterar någonting dagen efter!



10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Jag hoppas det, ibland kanske jag lägger upp lite galna bilder och då brukar de bli lite förvånade men man måste ju bjuda på sig själv lite. Annars försöker jag vara mig själv och skriva om det jag gillar och inte låta någon annan påverka min bloggning. 

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Försöker bara ta upp relevanta saker och jag vet att ibland kan texter/noveller bli personliga men alla författare skriver oftast ute ifrån egna erfarenheter och det gör jag med, oftast. Det är mycket som händer i mitt liv som inte tas upp här, man måste ha en gräns någonstans. 

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Träningen försöker jag hålla utanför bloggen, verkar inte så intressant för er, annars är jag ganska öppen om vad jag bloggar om. 



13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?Jag har ju alltid velat visa upp min konst på bloggen och det är ju anledningen varför jag har den. Bilder och sånt är ju alltid roligt att få kritik på, sen blir man ju lite beroende av att ta med kameran över allt och instagrama ofta men jag tycker att jag håller det i en lagom längd.
14. Tror du att en kan lära känna en person genom att läsa hens blogg? Det beror på hur bloggen är men man kan ju lära sig mycket om hen men aldrig lära känna hen utan jag tror att man måste mejla eller ha chattat med varandra för att kunna lära känna varandra. Någon sorts kontakt.

15. Har du träffat folk irl efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nej men har fått massa brevvänner efter niotillfems inlägg om brevvänner och kanske i framtiden så kommer jag att träffa någon. Just nu känns det inte så relevant. Däremot visste ju Linnea i min klass vem jag var via min blogg innan jag visste vem hon var. Nu går vi i samma klass, vilket är coolt tycker jag!



16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Ja, man kan ju bli beroende av att blogga hela tiden, fota allt och inte leva. Bl.a. modebloggare kan bli så sjukt noggranna med vad de har på sig och smink och så vilket är synd tycker jag. Ha det som är bekvämt ibland också om du har en dålig dag. Annars tycker jag bloggning är positivt!

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Det är ju aldrig roligt att få kränkande kommentarer eller så men jag försöker mest strunta i dem och fokusera på de positiva!

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Ja, men det har gått bort med tiden eller är raderat nu. Händer väldigt sällan.



19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Kan bli en liten press ibland och att man måste vara social på alla medier som finns men oftast är det roligt!

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Jadå!

1 kommentar:

  1. du är ju också så himla duktig och kreativ sonia!! tack hihi

    SvaraRadera