torsdag 30 januari 2014

Julias currykyckling

Hallå i stugan! Idag är jag såhär glad:
för jag fick vg på min litteraturtenta och därmed vg på hela franskakursen!!! Och ja, vg är det högsta betyg jag kan få, finns inte mvg på universitetet :)

Här kommer receptet på currykyckling som jag utlovade förra veckan, jag utgick från detta receptet men la till de grönsaker vi hade hemma.

Currykyckling med grönsaker och ris, 4 portioner
1 lök, finhackad
2 morötter, finhackade
1 paprika, finhackad
1 tsk spiskummin
2 tsk curry
2 msk vetemjöl
4 dl vatten
1 dl vispgrädde
1 hönsbuljongtärning
salt
ungefär 3 kycklingfiléer, skurna i bitar
broccoli
sockerärtor
4 portioner ris

Koka riset. Fräs lök, morötter och paprika i lite olja och krydda med spiskummin och curry. Vispa ner mjölet tills det inte finns några klumpar och häll sedan på vattnet, grädden och smula över buljongtärningen. Koka upp och släng ner kycklingen, broccoli och sockerärtorna. Koka ca 10-15 min tills kycklingen är färdig. Smaka av med curry och servera med ris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar