torsdag 13 februari 2014

Bananmuffins.

Häromveckan såg jag denna bilden på Linda Lomelinos instagram och direkt började jag längta efter receptet. Kort därefter skrev hon det på sin blogg så i helgen bakade jag och min första assistent (Sonia) dem. Det kan vara bland de godaste muffinsen jag ätit, och alla kompisar jag bjudit har tyckt likadant. Dessutom är det inget socker (mer än i smulet och chokladen) i dem, utan sötman kommer från de mosade bananerna!

Bananmuffins med choklad och pekan från Linda Lomelino

”Smuldeg” med pekannötter
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl farinsocker eller ljust muscovadosocker (hårt packat i måttet)
1/4 tsk kanel
25 g smör, kallt
50 g hackade pekannötter

Blanda vetemjöl, socker och kanel i en skål. Tillsätt smöret, i bitar, och nyp ihop till en smulig deg. Blanda i pekannötter.

Muffins
3 1/2 dl vetemjöl
3/4 tsk bikarbonat
3/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1/2 tsk malen kanel
3 mogna stora bananer
1 ägg
3 msk mjölk
100 g smör, smält
100 g mörk choklad (70%), hackad -eller chokladknappar

Värm ugnen till 200°C. Förbered en muffinsplåt med 12 muffinsformar. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och malen kanel i en stor skål. Mosa bananerna i en annan skål och blanda med ägg och mjölk. Blanda banansmeten med de torra ingredienserna och tillsätt smält smör. Rör tills smeten precis går ihop. Tillsätt 3/4 av chokladen och spara 1/4 till ovansidan av muffinsen. Varva smet och lite smuldeg i varje form, och avsluta med smuldeg och några chokladbitar ovanpå. Grädda 18-21 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar