söndag 23 mars 2014

Både gammal och modern konst.

Efter alla dessa artiklar om "Banksy" utställningen i Stockholm, lyssningen av "Konstpodden" och konsthistorian i skolan går vi genom lite konst jag såg i somras när jag besökte usa. Här är Anselm Kiefer, en tysk modernist som gjorde himla spännande verk. Lite mer gameldags med Da Vinci och inne på konsthistoriemuseumet. Monet var impressionist under realismen, de ville komma utanför ateljén och uppleva det verkliga ljuset. Van Gogh var postimpressionist och ville uppleva med känslor i sina målningar. Han skar också av sig sitt öra.Här är lite romantiker, bl.a. William Turner och John Constable. De ville uppleva idévärlden och verklighetsflykt, alltså deras fanasilandskap som såg förskönat och överdrivet ut.
Sen har vi collagaren Jess Collins, blev fast när jag såg den nedersta live och nu har jag äntligen hittat vem som har gjort den. Kerry James Marshall fick ett eget rum på den moderna delen. Sjukt cool stil och budskap.
I New Orleans finns det också museum och gatukonst. Bored Panda har skrivit här om Chuch Closs som gör megastora porträtt, ibland med bara tummen.

Nu får jag fortsätta fördjupa mig i realismen men först se mästarnas mästare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar