tisdag 14 juli 2015

Ännu mera mat

En dag kokte jag torskfilé och gjorde en citronsås på buljongen. Till det hade jag nypotatis och brysselkål(<3). Fick även bli lite chevre på sidan om.
En annan dag blev det korngrynssallad med spenat och morötter. Stekte basilikatofu till det som för övrigt är helt UNDERBART och smakar som pesto fast i fast form. 
Till lunch gjorde jag plättar utifrån ett recept ur Mera Vego. Här är det direkt kopierat från boken:
3-4 port:
2 dl vetemjöl
2 krm salt
4 dl kokosdryck
2 ägg
3 dl majs
1-2 msk sweet chilisås
fett att steka i

Blanda vetemjöl och salt i en bunke. Tillsätt kokosdryck och ägg och vispa till en slät smet. Häll i majs och sweet chilisås och stek plättarna i medelvarm panna. Servera plättarna med yoghurt och sweet chilisås. (Eller lingonsylt var också gott till)
Gjorde en dipp av kronärtskockor och creme fraiche som jag la över saltade aubergines som sedan gräddades i ugnen med lite ost på. Till det tog jag upp couscoussallad från studenten.  
Ännu mer korngryn, tofu och morötter.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar