tisdag 21 juli 2015

Chocolate chip cookies

150721 150721 150721 150721
Idag har det mest regnat och efter att behöva jobba i stallet i regnet var jag inte så sugen på att göra så mycket mer under dagen. Så har mest kollat på Mad Men och ätit. Efter lite googlande slängde jag ihop dessa kakor med ett eget recept med inspiration från detta och detta recept. Blev helt goda som helst och passade som ett perfekt tillbehör till kaffet. Men nu måste jag cykla iväg till stallet igen för att jobba mitt andra pass. När jag tänker på det har jag hittills haft fyra olika jobb denna sommar och har ett till att se fram emot. Så konstigt det kan bli men massa erfarenhet!

Kikärtschocolate chip cookies:
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk flingsalt
230 g kikärtor(en vanlig förpackning)
0,5 dl tranbär
2,5 msk jordnötsmör
2 msk chia sirap(går även bra med vanlig)(om du vill ha sötare kakor kan du öka denna mängd)
50 g choklad

Göra:
Skölj av kikärtorna och krossa med en potatiskrossare eller gör du allt i en matberedare. Lägg i alla andra ingredienser och vispa runt med en elvisp. Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Tvätta händerna och börja rulla bollar som du sedan plattar på bakplåtspappret och gör de runda och så stora som du vill men se till att alla är ungefär lika stora och tjocka. In i ugnen i 10-15 minuter och låt de svalna. ÄT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar