tisdag 21 juli 2015

Vegetarisk lasagne

150717 150717 150717 150717 150717 150717
Förra veckan hade jag lite tråkigt innan jag skulle börja jobba så gjorde en lasagne som jag sedan frös in till kommande luncher.

Till 4 portioner:
Bechamelsås:
0,5 l mjölk
50 gram smör 
50 gram mjöl
Salt
Muskot

Göra:
Smält smör i en kastrull. Vispa i mjölet. Ha i en tesked salt och lite riven muskot(jag använde torr istället). Koka upp mjölken i en annan kastrull, ta av från spisen och vispa i smöret och mjölblandningen. Klart.

Tomatsås:
0,5 dl olivolja
1 morot
2 stjälkar selleri
1 gul lök
1 tsk basilika
5-6 blad mynta(valfritt men jag tyckte det blev gott till)
1 l krossade tomater
Salt 
Socker

Göra:
Finhacka lök, morötter och selleri. Fräs i olja i en kastrull tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt tomat, ha i salt och socker (ungefär 1 msk av varje) och kryddor. Låt koka i 20 minuter. 

Resten:
150 g riven parmesan
1 mozzarella som är riven
1 liten burk pesto
lasagneplattor
1 zucchini skuren i skivor på längden och salta dem

Göra:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg i bechamelsås i botten, sedan lasagneplattor, bechamelsås, tomatsås, zucchini, pesto och parmesan. Fortsätt tills formen är fylld eller allt är slut. Lägg på all ost och mozzarellan överst. Grädda i 25 minuter i mitten av ugnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar