måndag 19 oktober 2015

Ett brödexpriment

151019
151019Kan säga såhär: hade tre väldigt bruna bananer i kylskåpet som jag tänkte att de är säkert jättedåliga så jag bakar ett bröd på de eftersom jag har hittat ett recept på det. Börjar baka och inser att bananerna inte alls var så dåliga som jag trodde. Men men, det var bara att fortsätta så jag slängde ihop det jag gillar och brödet blev sådär. Ska testa ha det till frukost imorgon så ni får en ny uppdatering då. Här är i alla fall mitt lite experimentella recept:

Ha hemma:
3 mogna bananer, mosade
2 dl mandelmjöl
1,5 dl av annat mjöl, typ rågsikt eller vetemjöl
1,5 dl kokosolja
1 dl valnötter, hackade
0,5 dl pumpafrön
2 ägg
1 tsk vaniljextrakt
1 tsk bakpulver

Göra:
Sätt ugnen på 180 grader och lägg bakplåtspapper i en brödform med måtten 20 cm x 10 cm. Lägg kokosoljan, äggen och vaniljextraktet i en bunke och vispa tills det fått en krämig konsistens. Ta fram en stor skål och blanda mjölet, valnötterna, pumpafrön och bakpulvret. Häll sedan i oljeblandningen och rör ihop tills det blivit en smet. Mosa bananerna och blanda i smeten. Häll smeten i formen och strössla de extra pumpafrön på toppen. Grädda i ugnen i cirka 50 minuter, brödet är klart när dess yta sviktar när du rör det. Låt brödet svalna innan du skär upp det.

Som sagt, det är på en egen risk du gör detta.

Update: det är gott men smular som bara den. Och tycker kokosoljan skär sig lite i smakerna så hade använt oliv- eller rapsolja om jag skulle gjort om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar